
 

1 

Dismissal of Uemura Takashi’s appeal by Sapporo High Court 

February 7, 2020 

Defense Council for Yoshiko Sakurai 

 

On February 6, 2020, the Sapporo High Court issued a 

ruling dismissing all of Takashi Uemura’s appeal in a 

defamation case he brought against journalist Yoshiko 

Sakurai in 2015. 

 

I. Former Asahi Shimbun reporter Takashi 

Uemura appealed to the Sapporo High 

Court to reinstate his case following the 

Sapporo District Court ruling of 

November 9, 2018, which dismissed all 

claims of defamation against journalist 

Yoshiko Sakurai. The Sapporo High 

Court issued its own ruling on February 6, 

2020, dismissing all of Takashi Uemura’s 

appeal. 

 

Details 

The appeal decision ruled that there were no grounds 

for any of the various reasons raised in the appeal. For 

example, Uemura asserted that Sakurai’s data 

collection was insufficient. The court ruled that 

Sakurai made enough efforts to conclude that at least 

the article signed by Uemura in the Asahi Shimbun on 

August 11, 1991, with a lead sentence saying that one 

of “Korean comfort women” who was taken and 

forced into prostitution for Japanese soldiers was found 

alive in the city of Seoul, was contrary to the truth, and 

her decision to call it a “fabrication” was rational. 

 

In addition, the 1991 article in question was signed by 

Uemura, who was a reporter for a giant media 

company with millions of readers, the Asahi Shimbun. 

The appellate decision followed the Sapporo District 

Court's decision that Sakurai’s opinions and 

commentaries were within the boundaries of a 

journalist’s work and could not be considered a 

personal attack as such. The decision further 

acknowledged that Sakurai’s writings were related to 

facts of public interest and were published solely for 

the purpose of the public interest. 

 

II. Seeking the Truth about the Comfort 

Women Issue: Answers to Frequently 

Asked Questions 

 

The misconception has been spread widely in the 

international community that the Japanese army 

mobilized 200,000 Korean women as sex slaves and 

massacred many of them after the war. The truth is that 

there has been no case where Japanese public 

authorities forcibly mobilized Korean women to 

become comfort women. 

 

Q1: How did it happen that the view that “comfort 

women were forcibly taken away” disseminated so 

widely? 

 

A: The reason this happened was that in 1983, Seiji 

Yoshida (pseudonym, deceased) fabricated a false 

story and published a book saying that he himself 

“received an order from the Japanese military to 

collect women for the Women’s Volunteer Corps.  

So, he said, he conducted a “forcible mobilization of 

comfort women like slave hunting” on Jeju Island in 

Korea. 

 

 



 

2 

Details 

The Women’s Volunteer Corps system was a labor 

mobilization program based on the National 

Mobilization Law. It was a mobilization by public 

authority, which was completely different from what 

Yoshida described. However, at that time, the contents 

of Yoshida’s book were repeatedly reported as if his 

stories were true by the leading Japanese newspaper 

company, Asahi Shimbun, and widely affected public 

opinion not only in Japan and South Korea, but also 

throughout the international community.  

 

However, Yoshida’s testimony had no supporting 

testimony or other evidence. Rather, many residents on 

Jeju Island argued that his allegations were not the case. 

Later, the contents of Yoshida’s book were proven to 

be a creation of his imagination and totally untrue by 

multiple researchers. It has also been confirmed that 

the Women’s Volunteer Corps System under the 

General Mobilization Act had nothing to do with 

comfort women. 

 

Q2: Why is Uemura’s signature article, dated August 

11, 1991 in the Asahi Shimbun, considered 

“fabricated”? 

 

A: Uemura knew that the Women’s Volunteer Corps 

and the comfort women are unrelated. Nonetheless 

he wrote that Ms. Kim Hak-sun was a surviving 

comfort women who was recruited through the 

Women’s Volunteer Corp according to the act, and 

forcibly taken to the battlefield by the authorities. 
 

Details 

1. In the first place, the Asahi Shimbun repeatedly 

reported on Yoshida’s fabricated story of forcible 

mobilization of women by the Japanese army as if it 

were a confession of the perpetrator. The Asahi 

Shimbun also looked for victims (former comfort 

women) whose experiences would match Yoshida’s 

fabricated story, but of course, could not find any.  

 

In the meantime, Takashi Uemura, a former Asahi 

Shimbun reporter, wrote his signature article in the 

Asahi Shimbun on August 11, 1991, saying Ms Kim 

Hak-sun, a surviving comfort woman who was “taken 

to the battlefield in the name of a women’s corps” had 

been found.  

 

The article about finding a victim in line with the 

fabricated story of the perpetrator Yoshida was a 

significant factor in convincing people to believe in the 

fiction of forcible mobilization by the Japanese 

Imperial army. 

 

In December of the same year, three former comfort 

women, including Kim Hak-sun, along with former 

Korean workers during the war (so-called former 

mobilized workers) and their bereaved families, filed a 

lawsuit seeking to hold the Japanese government liable. 

Both the Japanese and Korean media reported on the 

issue of “comfort women,” and it was advanced as a 

diplomatic issue between Japan and South Korea. 

 

2. Twenty-three years after Uemura’s article, on 

August 5 and 6, 2014, and again in September 2014, 

the Asahi Shimbun published articles acknowledged in 

writing for the first time the factual errors of its earlier 

reports. All articles related to Yoshida’s story were 

retracted. However, the articles that had forged the 

fiction of forced mobilization of women by the 

Japanese Imperial army had gone uncorrected by the 

Asahi Shimbun for 23 years. 

 

Mr. Uemura, when deposed in this case, acknowledged 

for the first time that he had written the article stating 

that Ms. Kim Hak-sun was taken to the battlefield 



 

3 

under the name of 'Women’s Volunteer Corps while 

knowing that Kim did not actually join the Women's 

Volunteer Corps. But until that time, he had never told 

the truth.  

 

Q3: The 1996 report by Radhika Coomaraswamy, 

the former Special Rapporteur on Violence against 

Women for the UN Human Rights Commission, 

reported that 200,000 Korean women were forcibly 

and violently taken by the Japanese Imperial Army 

under the General Mobilization Act as comfort 

women who were actually “sex slaves”. Is this 

wrong? 
 

A: Yes, it is wrong. Ms. Coomaraswamy’s Report is 

based on a fabrication. 
 

Details 

1. The Coomaraswamy Report lists 11 grounds, but all 

have been proven to be “fiction”. A) The National 

Mobilization Act was not a basis for, and was not used 

to mobilize comfort women. B) The tale of Seiji 

Yoshida, which was used by the report as a source of 

evidence, as well as by other sources cited in the 

Coomaraswamy Report, has been proven to be untrue. 

(10 out of 11 points in the report are quotes from 

George Hicks, “Sex Slaves: Comfort Women” (Sanichi 

Shobo, 1995). Another point in the Coomaraswamy 

Report is from directly from Yoshida’s own fictitious 

book. George Hicks’s book also cites Yoshida’s 

fabricated story as “fact”.) 

 

2. The Government of Japan has recognized the 

involvement of the Japanese military in requesting 

private companies to establish comfort stations, 

recruiting comfort women, managing comfort stations, 

and transferring comfort women. However, there was 

no other “military involvement”. Further, there is no 

evidence that the Japanese army carried out forcible 

and/or violent mobilization by any means.  

 

3. Since 2007, the U.S. Congress, the EU Parliament, 

and some others, have passed resolutions to pursue the 

Government of Japan for responsibility on the issue of 

comfort women. All of these resolutions are based on 

the Coomaraswamy Report’s erroneous assertations 

that comfort women were systematically forced into 

sexual slavery by Japanese authorities. These 

resolutions, based on the fictions perpetuated by the 

Coomaraswamy Report, must be reviewed. 

 

4. There is no concrete basis for the commonly 

disseminated number of “200,000” comfort women. 

The Asahi Shimbun, which published the glossary 

behind the number “200,000” admitted 23 years later 

in a correction article dated August 5, 2014, that the 

Women’s Volunteer Corps was completely different 

from comfort women who rendered sexual services to 

soldiers, and the source of the number of “200,000” 

comfort women came from the confusion with the 

Women’s Volunteer Corps members who were not 

comfort women, but who were mobilized for normal 

wartime labor. The Asahi Shimbun officially admitted 

that their stories on this point were a complete mistake.  

 

5. Also, there is a rumor in the international 

community that the Japanese army slaughtered many 

Korean comfort women immediately after the war, but 

this is completely unfounded. Naturally, such a case 

would have been tried by the Allies as a war crime. 

However, there is no such case and no evidence of 

such a crime. 

 

6. The expression “sex slave” is also contrary to the 

facts. Comfort women were public prostitutes at a time 

and in an era when prostitution was not banned. 

According to an investigation by the Allied Forces 

after World War II, Japanese soldiers were banned 



 

4 

from sexual contact with local women by military law 

in Burma (Rangoon).  The soldiers were instead 

allowed to buy sexual services from comfort woman 

who were paid for their service at an average of 2.55 

yen. Comfort women had the right to refuse customers. 

They received half of the proceeds of their sales, 

together with free transportation, food and medical 

checks. In addition to receiving gifts from soldiers, 

they could go shopping in nearby towns, participate in 

sports, picnics, performing arts and dinners with 

soldiers. It has been reported that women were 

returned to Korea free of charge if advance payments 

to families and interest had been reimbursed. 

 

7. In the book, “Anti-Japanese Tribalism”, one of the 

best sellers in Japan and South Korea, which was 

based on empirical research by South Korean scholar 

Lee Yong-hoon and his colleagues, it is cited that “In 

the long history of prostitution forced onto women of 

the poor, Koreans separated the comfort women of the 

Japanese army for 45 years between 1937 and 1945, 

and pursued the responsibility of Japan. They were 

neither humanitarians nor feminists. They were not 

even nationalists. They were violent tribalists.” 

(Japanese version, page 288).  

 

Q4: If the forced mobilization of comfort women 

was fictitious, why did Japanese Prime Ministers, 

such as Prime Minister Miyazawa, and former Chief 

Cabinet Secretary Yohei Kono (1994) through an 

official statement, apologize to the former comfort 

women? 
 

A: The allegations of forced mobilization of comfort 

women are fictitious, and there is no room for the 

Japanese government to accept legal liability for 

comfort women who were engaged in prostitution in 

response to the recruitment of private operators in a 

period when prostitution was not legally prohibited.  

However, as mentioned above, since the 1990s, the 

Asahi Shimbun and others passionately reported the 

fiction of the forced mobilization theory based on 

the fabricated story of Seiji Yoshida as if it were a 

fact. As a result, the story ignited the anti-Japanese 

sentiment of the Korean people. The South Korean 

government suggested that if the Japanese 

Government would express remorse and apologize, 

the matter would be closed. In response, the 

Japanese government acknowledged the 

involvement of the Japanese military in the sanitary 

control of comfort stations and made a moral 

apology to former comfort women who had to sell 

 sex because of their poverty.

 

Details 

1. In January 1992, Prime Minister Kiichi Miyazawa 

visited South Korea, and this issue was taken up at a 

summit meeting with President Roh Tae-woo. Shortly 

before, in December 1991, three former comfort 

women had filed a lawsuit against the Japanese 

government, including Ms. Kim Hak-sun who was 

described by Uemura as forcibly taken to the 

battlefield as a member of the Women’s Volunteer 

Corps, and other people who claimed they were forced 

to work in Japan against their will. At that time, the 

Asahi Shimbun and other media outlets from both 

Japan and South Korea extensively reported that Japan 

had not acknowledged responsibility for the forced 

mobilization of comfort women by public authorities. 

In response, Prime Minister Miyazawa repeatedly 

apologized eight times. 

 

One year later, President Roh Tae-woo said in an 

interview with a Japanese monthly magazine: “In fact, 

the (comfort women) problem was raised by Japanese 

media outlets. They sparked the anti-Japanese 

sentiment among Korean people and exasperated them.” 



 

5 

(Bungei Shunju, March 1993). 

 

At the time Prime Minister Miyazawa apologized, the 

Japanese government did not admit that Korean 

comfort women were forcibly mobilized by the public 

authority. Nevertheless, as Miyazawa apologized an 

international misunderstanding emerged, as if there 

had been forced mobilization by the public authority. 

 

2. In the statement of the Chief Cabinet Secretary 

Yohei Kono in August 1994, the Japanese government 

in fact did not admit that “Korean woman were forced 

to work as comfort women by the public authority”. 

However, as the South Korean Government expressed 

its willingness to resolve the comfort woman issue if 

the Japanese Government would clearly apologize and 

recognize responsibility as the Government of Japan, 

the Japanese Government responded by issuing the 

“Kono Statement”. This statement did not explain the 

facts properly and often used vague and obscure 

expressions.  

 

Widespread misunderstandings resulted from the 

apology by Prime Minister Miyazawa, and the Kono 

Statement, which contained ambiguous and confusing 

expressions and caused further misunderstanding in the 

international community. 

 

3. Immediately before the Kono Statement was issued, 

the Japanese government conducted interviews with 16 

former comfort women living in South Korea. In 2013, 

internal governmental documents were revealed that 

showed the investigation at that time had been 

extremely sloppy, with no supporting investigation or 

effort to verify contradictory testimony. In addition, 

about 40% of the 16 people said that they had become 

comfort women in mainland Japan, which was not a 

battlefield (2 in Osaka, 1 in Kumamoto, 3 in Taiwan 

which was under Japanese governance). 

 

4. No matter how many times the Japanese government 

has apologized, and how many times it has paid and 

officially agreed to an irreversible and final solution to 

resolve the issue with the South Korean government, 

the comfort women issue has nevertheless been 

brought up over and over again. In the end, such easy 

apologies have only caused further international 

misunderstanding and were clearly a diplomatic 

failure.  

 

Q5: Why did Yoshiko Sakurai mention the 1991 

article by Mr. Uemura as a fabrication in her 2014 

paper? 
 

A: Ms. Sakura, since 1997, has been warning the 

public about the international misunderstandings 

deepened by the Japanese Government’s easy 

apologies in 1992 and 1994, and the fictitious 

allegations on comfort women and the forced 

mobilization theory. 
 

Sakurai’s 2014 article pointed out the problem of the 

Asahi Shimbun’s August 1991 article, which led to the 

misleading 1996 Coomaraswamy Report, which in 

turn was based on the false forced mobilization theory 

promoted by the Asahi Shimbun and the fabricated 

story of Seiji Yoshida, which the 1996 report promoted 

as a fact. The 1996 report caused a cascade of 

international reactions, including the 2007 resolutions 

of U.S. House of Representatives and the EU 

Parliament, among others, which sought to pursue the 

Japanese government for responsibility on the issue. 

Sakurai, as a journalist, wrote with a sense of mission 

that these widely circulating international 

misconceptions should be corrected. 

  



 

6 

Q6: Why are journalists and scholars who have 

criticized the fictitious nature of the comfort women 

issue being sued for defamation, one after another? 
 

A: It is thought that the reason for this phenomenon 

may be to contain the criticism of the fabrications 

that have been created around the comfort women 

issue. Those who have been campaigning to hold 

Japan responsible on the comfort women issue, for 

the past several years, have filed lawsuits claiming 

damages due to defamation against the scholars and 

critics who criticized them. 
 

Kenichi Takagi filed a lawsuit against Professor 

Tsutomu Nishioka in 2013, but the initial decision 

dismissed Takagi’s case. Takagi appealed and 

re-appealed, but the decision was not overturned. 

 

In 2015, Uemura filed a defamation lawsuit against 

Professor Tsutomu Nishioka as an independent scholar, 

and Yoshiko Sakurai as an independent journalist, 

attempting to curtail and intimidate their freedom of 

speech by alleging they lacked factual and legal 

grounds to criticize his reports. 

 

It is suicidal for a media outlet to use a lawsuit to 

deprive others of freedom of speech. Uemura, a 

former Asahi Shimbun reporter and now president 

of the magazine Weekly Friday, cannot be allowed 

to use his lawsuit as a tool to further abuse the truth, 

or as a means to further limit the free speech of 

others under the guise of claiming his own free 

speech rights on the comfort women issue. 


